Temeljne zadaće psihologa u predškolskim ustanovama su: prevencija, rana intervencija, edukacija i istraživanje.
Poslovi i radne zadaće predškolskog psihologa obuhvaćaju velik broj međusobno različitih zadataka, možemo reći da se poslovi predškolskog psihologa odnose na poslove vezane uz djecu, roditelje, odgojitelje, poslove na razini stručnog tima te suradnju s vanjskim ustanovama i institucijama.
Rad s djecom:
• Procjena psihomotornog, kognitivnog i socioemocionalnog razvoja i djetetovih potreba
• Opažanje i praćenje ponašanja djece u odgojnoj skupini
• Poticanje pozitivnog emocionalnog razvoja djeteta te kvalitetnog odnosa s vršnjacima i odraslima
• Praćenje i procjena uspješnosti prilagodbe
• Prepoznavanje i otkrivanje darovite djece i djece s teškoćama
• Izrada individualiziranog odgojno-obrazovnog programa za djecu s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
• Rad na emocionalnom razvoju i odnosu s vršnjacima
• Prevencija emocionalnih teškoća i poremećaja u ponašanju
• Prevencija zlostavljanja i zanemarivanja
• Procjena razvojnog statusa prije polaska u školu
• Planiranje i provođenje intervencija u kriznim situacijama te pomoć djeci u prevladavanju stresnih situacija
Rad s roditeljima:
• Inicijalni razgovor s roditeljima novoprimljene djece
• Informiranje o rezultatima praćenja i psihologijske procjene
• Savjetodavni rad
• Suradnja u planiranju i provođenju postupaka iz rane intervencije
• Educiranje iz područja psihologije
• Promoviranje partnerskih odnosa roditelja i vrtića
Rad s odgojiteljima:
• Davanje smjernica za opažanje i praćenje razvoja i napretka djece
• Suradnja pri utvrđivanju i zadovoljavanju specifičnih odgojno – obrazovnih potreba djeteta
• Pomoć pri osmišljanju strategija koje odgojiteljima omogućuju podržavanje i poticanje djetetovih kompetencija
• Prati uvažavanje prava djeteta
• Jača kompetencije odgojitelja
• Provodi usavršavanja i educiranje odgojitelja
Rad na razini stručnog tima:
• Izrada i vođenje propisane dokumentacije i evidencije o djeci
• Dokumentiranje i analiziranje pojedinih segmenata odgojno – obrazovnog procesa
• Praćenje kvalitete rada ustanove
• Sudjelovanje u kreiranju promjena s ciljem unapređivanja odgojno – obrazovnog procesa
• Osmišljavanje i provođenje projekata i istraživanja
• Stvaranje temeljnih uvjeta za ostvarivanje djetetovih prava
• Ukazivanje na pravne propise i etička pravila
• Kreiranje kvalitetnog okruženja za cjelovit razvoj djeteta
Pripremila: Marija Plemenčić, mag. psych., stručni suradnik psiholog